Ett välorganiserat hem leder enligt ordningskonsulten Brita Hahne till mindre stress och mer tid till viktigare saker. Enligt Brita tillbringar vi ungefär femton dagar per år med att leta efter borttappade prylar i hemmet. Hon arbetar med att förenkla människors vardag genom tydliga verktyg för att skapa ett hem i ordning. Här delar hon med sig av nyttiga tips och lärdomar till dig som vill minska hemmastöket.

Varför har vi så stökigt hemma?
Många av oss lever hektiska liv med höga krav på jobbet. Vi kanske dessutom har barn med fullspäckade aktivitetsscheman som kräver både skjutsning och en massa utrustning. Resultatet blir att vi har svårt att hinna hålla hemmet prydligt. Vi lever dessutom i ett samhälle som är väldigt prylfokuserat. Inte minst påhejat av sociala medier där folk älskar att visa upp sina senaste inköp. Många av oss har helt enkelt för lite tid och för mycket prylar.
 
Sedan ska man vara medveten om att det är kaosigt i vissa perioder, vilket är okej. Att flytta ihop, flytta isär, skaffa barn, en släkting som avlider eller när barnen börjar i skolan leder i regel till en stökig period. Men med en grundstruktur i vardagen kommer man ur kaoset snabbare. Att skapa ordning hemma är att göra livet lättare.

Finns det skillnader i vad folk upplever som oordning?
Ja, absolut. Alla har väl träffat professorstypen som förefaller leva i en stökig kaostillvaro, men som ändå hittar allt med kirurgisk precision. Men de flesta av oss tenderar att vara lite disträ och stundtals sprida saker på måfå i hemmet. Det resulterar i att vi lägger en massa onödig tid på att leta efter våra prylar.

Grundtanken är att varje föremål ska ges en hemvist, en plats den ska återvända till så fort den inte används. Tumregeln kring hemvist är att ju mer ett föremål används, desto närmare tillhands ska det vara.
 
Finns det någon grundprincip för hur vi borde tänka?
Grundtanken är att varje föremål ska ges en hemvist, en plats den ska återvända till så fort den inte används. Tumregeln kring hemvist är att ju mer ett föremål används, desto närmare tillhands ska det vara. Inte rocket science direkt, det gäller bara att investera lite tid på att skapa ett system så blir livet lättare sen. Den tid du lägger på systemet får du tillbaka mångfalt genom att slippa den allmänna röran och att leta prylar.

Det här låter ju enkelt. Vad är det som håller oss tillbaka?
En brist på tid och intresse skulle jag säga. Vi prioriterar annat. Det finns en slags mental spärr för att komma igång. Men jag upplever att när man väl har börjat organisera är det allt annat än tråkigt. Snarare brukar en positiv adrenalinkick infinna sig rätt snabbt. När man startat med en liten del av hemmet vill man bara fortsätta.
 
Vad är fördelarna med att ha ordning hemma? Först och främst sparar du tid genom att slippa leta efter prylar i röran. Du blir också lugnare och mer fokuserad då ett stökigt hem tenderar att gnaga mentalt på dig eller de du bor med. Mycket gnäll och irritation hemma städas bort tillsammans med röran. Slutligen kan du spara pengar genom att ha bättre ordning hemma. Saker du tror är borttappade är ofta bara dolda av kaoset. 

Britas fem tips för ett hem i ordning:

1. Börja smått och rensa översta hyllan istället för hela garderoben. Håll varje rensningspass till maximalt två timmar. Mardrömsläget är att du har börjat på en massa ställen men kroknat innan du hunnit avsluta någonstans. Det resulterar i att det ser värre ut än innan du började.

2. En bra rumsmässig prioritetsordning är att följa de rum du passerar genom efter att du vaknat på morgonen. Prioritera sovrummet, därefter badrummet, sedan köket och så vidare.

3. Är ni flera i hushållet så är det viktigt att ni lyssnar på varandra. Att rensa undan partnerns ömt vårdade maxisingelsamling riskerar att slå tillbaka. Det går att hitta lösningar som funkar för alla.

4. De kläder du har på galgar, häng dem alla tvärtom mot hur du brukar. Med samtliga galjkrokar antingen riktade inåt eller utåt. När du använt plagget så vrider du tillbaka kroken. På så sätt blir det enkelt att se vilka kläder som används och inte. Efter tre månader är det dags att rensa.

5. Försök få med barnen från att de är unga. Förslagsvis genom att tillsammans leka ”göra fint” och att underlätta för barnen att veta var olika saker hör hemma.