Patrik Wincent är auktoriserad terapeut, coach, författare och föreläsare med många års erfarenhet av att behandla personer vars mobilanvändande övergått i ett missbruk. Här delar han med sig av sina erfarenheter kring hur man får bättre mobil- och skärmvanor hemma.

Vilka varningssignaler finns på att skärm- och mobilanvändandet har gått för långt?
Patrik har identifierat en handfull beteendetyper. Om du känner igen dig i någon eller några av dem kan det vara läge att fundera över dina skärmvanor.
 
Smygsurfaren
Smygsurfaren känner på sig att hens mobilanvändande har gått till överdrift och får klagomål och kommentarer från omgivningen. Men istället för att skära ner på mobilanvändandet försöker Smygsurfaren dölja det. Hen smiter in på toaletten eller glider undan så andra inte ska förstå hur uppslukad personen är.
 
Med detta sagt måste det inte vara alarmerande att ibland kombinera toabesök med mobilanvändande, även om det kan te sig lite udda. Det är smygbeteendet som borde tända din inre varningslampa.
 
Telefonsnuttaren
Små barn har snuttefiltar i sängen. Telefonsnuttaren har istället, ja, du fattar. Det sista den personen gör innan den ska somna är att kolla mobilen. Vilket också är det första den gör efter att ha väckts av mobilens alarmfunktion.
 
Zombien
Folk som färdas till fots, men det är ingen rogivande promenad vi pratar om här. Det handlar om folk vars egentliga fokus ägnas åt skärmen, medan de låter fötterna stega i en viss riktning.
 
Den ständigt splittrade
Att ha ”split vision” är en styrka i sportsammanhang. Det övriga livets motsvarighet, ”multitasking”, är däremot en usel idé. Här handlar det om folk som fysiskt deltar i möten eller måltider men som reflexmässigt agerar på mobilutlösta impulser och därför fokusmässigt hamnar i en gråzon.
 
Den inbillningssjuke

Oj, var det där ett durr i fickan från mobilen? Bäst att kolla. Nähej, bara inbillning… Känns det scenariot bekant? Betyder det därmed att du är i riskzonen för ett överdrivet mobilbeteende? Svårt att säga, men man kan konstatera att din mobilanvändning är så hög att du börjat få vanföreställningar.

Varför hamnar vi i ett osunt mobilanvändande?
Dels handlar det om ett rent kemiskt beroende. När vi upplever en positiv liten överraskning triggas en liten utsöndring av feelgoodhormonet dopamin. Detta sker varje gång det plingar till i mobilen och vi kollar in bilder från kompisar eller roliga videoklipp. Dopamin vill människan ha mer av.
 Dessutom har människan ett grundläggande behov att ha koll på både sin omedelbara och större omvärld. Numer har vi ett smidigt litet verktyg som låter oss få just det, när som helst, dygnet runt. Inte konstigt att vi älskar att använda det.

På vilket sätt är det skadligt?
Baksidan av myntet är att mobilen även har förmågan att leverera ett flöde av negativa överraskningar och påminnelser om något man förknippar med oro och obehag. En tuff jobbsituation, en svårhanterad chef eller en relationsmässig prövning kan via mobilen ständigt göra sig påminda. Detta höjer stresshormonerna adrenalin och kortisol i kroppen. Om dessa över längre tid hålls på en hög nivå kan det leda till kroniska stressymptom.

Det snabba scrollsamhället många lever i resulterar också i att hjärnans långtidsminne engageras allt mer sällan. I stunder då vi tidigare tänkt efter ordentligt googlar vi nu istället.

Människan har historiskt visat sig innovativ och fantasirik. Men detta kräver fokus och ostördhet, vilket allt fler får svårare att hitta när mobilen ständigt avbryter oss.
När mobilanvändandet övergår i ett missbruk är väldigt individuellt betingat. Om du förknippar ditt höga mobilanvändande med nedstämdhet, ångest och stress eller att det påverkar jobbet eller relationer negativt är det ett problem som måste tas itu med. Professionell hjälp finns att få för den som behöver det. Kontakta Vårdguiden eller sök på terapeuter som arbetar med att bryta mobilmissbruk.

Hur bryter man ett mobilanvändande som gått för långt?
Liksom andra sorters missbruk är första steget att själv bli medveten om sitt problem. Vissa inser det själva, ibland som följd av någon traumatisk nyckelhändelse. Andra, som kanske befinner sig mitt i hetsen, kan behöva extern hjälp att kartlägga sitt beteende och förstå vilka delar som borde förändras.
 
Nyckeln till att lyckas förändra ett beteende handlar enligt Patrik Wincent om att starta smått och att vara uthållig. Man kan se varje liten förändring som ett experiment som man utvärderar innan man går vidare på nästa. Det första steget kan exempelvis vara att läsa skönlitteratur innan man ska somna istället för att kolla mobilen. Nästa steg kanske blir att göra sovrummet helt mobilfritt i en månad. Stegvis utökar man förändringarna. Kan man vara tuffare mot sig själv förändringsmässigt så är det bra, så länge det är långsiktigt hållbart.

Patriks fem tips för bättre mobilvanor hemma:

Gör måltider helt mobilfria
Även om din telefon ringer är det inte tillåtet att svara förrän efter maten. Använd tiden under måltiderna till att prata om vad som hänt under dagen, eller vad som komma skall. Alla barn och vuxna mår bra av det och genom att lägga ifrån dig mobilen föregår du med gott exempel.
 
En sak i taget
Forskning visar att vi numer aktiverar korttidsminnet istället för långtidsminnet på grund av multitasking, vilket resulterar i koncentrationssvårigheter och inlärningsproblematik. Minska rörigheten i ditt liv genom att återinföra den gamla grundregeln att göra en sak i sänder.
 
Koppla ner två timmar innan läggdags
Den ena anledningen till detta är att det blåvita ljuset från skärmarna ger oss en oönskad uppiggande ljusterapi. Den andra är att de ständigt nya intrycken stimulerar dopaminet som håller oss pigga.
 
Träna dig själv i att ha tråkigt
Låt det få krypa i kroppen utan att göra någonting åt det. I dag får vi så mycket information utifrån och in, men för att kunna använda sin kreativitet och fantasi, d.v.s. att arbeta inifrån och ut, behövs tålamod och uthållighet.
 
Var närvarande
Lägg ifrån dig telefonen när du umgås med barnen i parker, under träningar eller matcher. Den där lajken eller artikeln kan vänta en timme.

Produkter kopplade till artikeln:

”Osmarta” mobiltelefoner
Ring och sms:a men slipp fastna i allt annat som en smartphone erbjuder. LÄNK.

Väckarklocka
En diskret batteridriven väckarklocka. Behövs när du inte längre har mobilen i sovrummet. LÄNK.
 
Trådlöst headset
Lägg i från dig mobilen medan du är hemma, ring via röststyrning och missa inga samtal. LÄNK.